تحلیل بین فرهنگی پیکره محور از ارجاعات متنی در دو گروه نویسنده در دو محل انتشار: تفاوت های رشته ای

دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28656.1549

چکیده
  در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...  بیشتر

بسوی ساخت پرسشنامه سواد سنجش: مطالعۀ موردی معلمان زبان انگلیسی در ایران

بهناز رستگار؛ دکتر عباسعلی زارعی؛ دکتر رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 9-34

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27579.1378

چکیده
  تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزه­های شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط ...  بیشتر

معرفی کتاب: "کاوشی در سنجش و آزمون سازی زبان: رویکرد کاربردی به زبان (ویرایش دوم)"

دکتر رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 235-239

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27797.1419

چکیده
  در این مقاله، دکتر رجب اسفندیاری، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و متخصص مهارت نوشتاری و سنجش و آزمون سازی در زبان دوم، به مرور ویرایش دوم کتاب «کاوشی در سنجش و آزمون سازی: رویکرد کاربردی به زبان» اثر آنتونی گرین پرداخته است.   بیشتر

استفاده از انگاره ی چند وجهی راش جهت بررسی مقالات دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی در آزمون های مصحح محور

دکتر رجب اسفندیاری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 93-119

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.27032.1234

چکیده
  در آزمون­های مصحح­محور، نمراتی که به عملکرد کتبی و یا شفاهی زبان­آموزان داده می­شود لزوما منعکس کننده توانایی زبانی آنها نیست بخاطر اینکه عوامل دیگری می تواند نتایج نهایی توانایی زبان­آموزان را تحت تأثیر قرار بدهد. سلیقه­ای عمل کردن مصحح­ها و مقیاس­های نمره دهی از عوامل تأثیر گذار بر توانایی زبان­آموزان است. هدف از ...  بیشتر

بررسی روشهای یادیار زبانی در یادگیری اصطلاحات زبان دوم

مریم احمدی؛ عباسعلی زارعی؛ رجب اسفندیاری

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 219-239

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26956.1212

چکیده
  یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل به این هدف، نود فراگیر زبان انگلیسی ...  بیشتر